موتور زانتیا 2021 ·

در تست تصادف دیدیم که داشبورد کاملا وارد کابین شد ، صندلی های از جای خود بیرون آمدند ، صندوق عقب باز شد ، ستون ها شکستند و عقب خودرو بالا آمد. همگی موتورهای فروشگاه یدک خواجه چه نو و چه استوک شامل ضمانت و گارانتی قطعه می باشند به این صورت که درصورت بروز مشکل فنی درقطعات موردنظر در هنگام نصب روی خودرو قطعه موردنظر با هماهنگی قبلی با فروشگاه از روی موتور باز شده و برای ما ارسال می شود تا پس از بازدید و تشخیص صحت خرابی قطعه نمونه سالم آن برای شما مجددا ارسال شود. این مدل ازنظر ظاهری با پرشیا تفاوتی نداشت و فقط مشاهده دیسک ترمز عقب و شیلنگهای دوگانه ترمز دیسکی عقب بر روی اکسل عقب است که راه تشخیص را هموارتر میکرد. البته در آن زمان هنوز چراغ گردان و یا بیسیم بر روی این خودروها نصب نمیشد و تنها با لوگو و نوشته شهربانی و رنگ مشکی و سفید قابل تشخیص بودند. سنسور اکسیژن زانتیا یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه آن اندازه گیری نسبت سوخت به هوای درون موتور می باشد.

مهمترین ویژگی و امتیاز زانتیا نسبت به رقیبان در سیستم تعلیق فوق العاده آن بود . موتورهای دیزلی آن هم از نوع تنفس طبیعی و توربو بودند . علاوهبر این زانتیا فرمان خوشدستی داشته و دسته دنده هم طراحی زیبایی دارد. بیت ران: امکان اتصال جعبه دنده شش سرعته هست؟ اما امکان تعریف جعبه دنده شش سرعته نیز برای پیشرانه XU7P وجود دارد. هرچند موتور پایه گازسوز بدون شک بازده بیشتری دارد ولی این موتور تغییریافته نیز در حالت گازسوز و در دور موتور 3500 حدود 126 نیوتن متر گشتاور را تقدیم راننده میکند. لازم به ذکر است که سایپا یدک در دفترچه راهنمای زانتیا 1800 استفاده از روغن موتور 10W-40 و 15W-50 با شاخص کیفیت SJ را مناسب میداند. دوام و کیفیت بالای این خودروها نیز باعث شد تا همین امروز، این خودروها در خدمت باشند و البته بدون خرابیهای متعدد پاسخگوی نیاز پلیس باشند. کیفیت مواد بهکاررفته در ساخت کابین هر دو مدل چندان دلچسب به نظر نمیرسد و ترکیب پلاستیک نرم و طرح چوب برای تزئین آن، در کنار قسمتهای موکت مانند روی رودریها، بیشتر از آنکه لوکس جلوه کنند، قدیمی هستند.

به پایان مقاله معرفی انواع مدل پژو پارسال و همچنین مقایسه برخی از آنها رسیدیم. البته ناگفته نماند علی رغم مسن بودن، زانتیا نسبت به محصولات صفر کیلومتر هم قیمت خود نه تنها چیزی کم ندارد بلکه از بسیاری از آنها زیباتر و خوش استیل تر نیز می باشد؛ برای مثال ظاهر این خودرو را با تندر ۹۰، خانواده سمند، خانواده پژو و محصولات چینی مقایسه کنید. به گفته مهمدی نیکروان، مدیر پروژه XUM در شرکت ایپکو، ماشین کاری جدید شاتون و تغییر کامل میللنگ از اصلیترین تغییرات موتور XUM در مقایسه با موتور 98 اسب بخاری XU7 است. در ایران هم موتور XU7 روی خودروهایی مانند سمند سریر، سمند و پژو پارس ELX مورد استفاده قرار گرفته است. گذشته از موارد فوق در مورد میزان مصرف سوخت در مسیرهای شهری، گنجایش باک، فضای صندوقعقب، حداکثر سرعت و سیستم انژکتوری این دو مدل کاملاً مشابه یکدیگر هستند. قطعاخیلی چیزاش تغییرکرده. الان فقط سال بنزینی وسال دوگانه موتورقدیمی l3 رو دارن که با کاتالیست واینها شده یورو4 پارس lx هم موتورفع5 داره کم مصرف عقب دیسک elx هم که موتور مسخره2000xum روش گذاشتن.

مصرف سوخت آن نیز در عمل به ازای هر 100 کیلومتر بیش از 10 لیتر است که البته کارخانه سازنده به عدد 9.5 برای حالت بنزین اکتفا کرده است. EBD نیز در خودرو وجود دارد اما به دلیل گازسوز بودن خودرو وزن قسمت عقب بیشتر است که وجود ترمز دیسکی میتواند موجب هندلینگ بهتر خودرو شود. زانتیا یک خودروی پرشتاب با هندلینگ بی نظیر است. البته نوع تزریق سوخت انژکتور آن مدل پاشش چند نقطه ای است . این خودرو در بازار ایران در 2 مدل 28704 و 28705 تولید میشود. هر چند قانون منع استفاده از وسایل وارداتی در آن سالها این خودروی دوست داشتنی را زود از چرخه خارج کرد، اما قطعاً جزو قابل احترامترین خودروهای این فهرست است. با گذشت زمان و نزدیک شدن به اواخر تولید، زانتیا دیگر رمق سال های اولیه را نداشت. از سال 2001 یعنی سال 80 تا سال 2010 یعنی 89، تولید زانتیا در ایران توسط سایپا صورت پذیرفت. در میان انواع مدل پژو پارس موتور این خودرو همان نمونه 1.8 لیتری بود که در سر سیلندرش بهجای یک میلسوپاپ از دو میلسوپاپ استفادهشده است تا سوپاپهای این خودرو را که دو برابر مدل قبلی یعنی 16 عدد بودند را به حرکت درآورد.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت موتور زانتیا.

Be the first to reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *